torsdag 29 december 2016

De bästa filmerna 2015

Okej, så det här är vad som hände.

För ett år sedan satt jag och skrev ihop en lista på de bästa filmerna 2015. Tyvärr lyckades jag aldrig få tid att faktiskt sätta ihop inlägget till något ordentligt, så det låg och skavde ett tag, och vips så var det december igen och dags att sätta ihop ännu en årets-bästa.

Vad jag gjort nu är att helt enkelt tagit vad jag hade klart för ett år sedan och lagt till små korta motiveringar där de behövdes. I år blir det dock ingen numrering av dem, det är helt enkelt för svårt. Istället blir det bara en lista av mina favoritfilmer, följt av min topp-3-lista för året, följt av några korta ord om några filmer som stod ut lite extra, följt av honorable mentions.

Jag vet, det låter som mycket, och det är det, men det är ju kul med film!

Resultatet blir i alla fall att du har möjligheten att blicka bakåt hela vägen till 2015 och kanske får du för dig att se en av de där filmerna som du missade då, eller kanske återbesöka en av de som du tyckte särskilt bra om.

Om några dagar kommer jag att publicera något motsvarande för 2016.

Vi kör!

***

Slow West   (trailer)

Under den första kvarten av den här filmen hade jag aldrig någonsin gissat att den skulle hamna på årets topplista. Jag tycker inte särskilt mycket om westerfilmer eftersom jag oftast tycker att de rör sig lite för långsamt, så det krävdes en del mentalt lirkande för att alls få mig intresserad av en film som heter Slow West. Dessutom så tyckte jag att den började mediokert på sin höjd. Men allteftersom berättelsen började spelas ut kände jag mer och mer att den här filmen hade något väldigt speciellt.

Det finns en hel del intressanta saker som pågår här. Även om man bortser från våldet (som det inte finns särskilt mycket av). Karaktärerna börjar som mer eller mindre de klassiska arketyperna, men sakta inser man att vår käre huvudkaraktär kanske egentligen inte är den paragon av moral som man först tänker sig när man ser hans blåögda optimism och livsvilja.

En helt igenom stadig film!

Fassbender och pojke i vilda västern!


Bone Tomahawk   (trailer)

Ännu en western, och en av årets underskattade guldklimpar! Dagen innan jag såg Bone Tomahawk visste jag inte ens om att den existerade. Men jag hörde bra saker om den så jag bestämde mig för att ge den en chans, trots att den var en western.

Det visade sig vara ett bra drag. Bone Tomahawk var ett bra tag den enda filmen som kunde stå upp emot Mad Max i kampen om årets bästa rulle. Precis på slutet av året dök ett par utmanare upp, men det fanns definitivt en period när jag var redo att förklara Bone Tomahawk årets bästa film.

Den är bara så hemskt bra på alla sätt och vis. En heltigenom karaktärsdriven western/chock horror-film. Det låter väldigt skumt, men detta är något alldeles extra och den missade topp-3-listan med minsta möjliga marginal!
Är man inte försiktig i västern så hamnar man lätt på kvist

Ant-Man   (trailer)

Vad som verkar vara gemensamt för alla Marvelfilmer är deras grundläggande inställning att film ska vara kul. Det är något som genomsyrade Ant-Man från början till slut. Den tar den något löjliga premissen med en man som kan krympa till en millimeter på höjden och kommunicera med myror, och har så mycket kul med den som de bara förmår under ett par timmar.

Resultatet blev att jag också hade väldigt mycket kul med Ant-Man. Jag inser att det är en något löjlig film att inkludera på en sådan här topp-10-lista, men jag kan inte hindra mig själv. Även om själva handlingen var lite si och så ibland så går det inte att motstå de väldigt originella actionscenerna som karaktären Ant-Man tillåter.
Pytteliten tumme upp

Spotlight   (trailer)

Den här filmen om en grupp journalister och deras gradvisa avslöjande av korruption inom den katolska kyrkan som tillät våldtäkter på barn fortgå, rullar som en väloljad maskin. Den är inte lika flashig som till exempel The Big Short, men är så omärkvärdigt perfekt i sin regi och hur berättelsen byggs upp att det är svårt att inte imponeras av den.

Att den dessutom backas av riktigt grymma skådespelarinsatser från alla inblandade gör inte saken sämre. En film väl värd att se alltså, men troligen en som trots sin kvalitet kommer att glömmas bort om några år. Sad face.
Inte lätt att hitta en bild för den här filmen där något faktiskt händer


Kingsman: The Secret Service   (trailer)

Det blir kanske mer uppenbart på den här listan än vanligt att jag kan vara väldigt svag för filmer som bara släpper alla pretentioner och all ambition om att räknas som högkultur och bara fjantar runt ett par timmar. Kingsman är ett utmärkt exempel på en sådan film, och jag känner att jag måste ha med den på den här listan om inte annat bara för att göra min del av arbetet mot att se till att den inte glöms bort någon gång snart.

Kingsman skruvar gradvis upp våldet och vansinnet tills man sitter alldeles yr i knoppen och bara undrar hur någon tillät det gå såhär långt. För många så går den bitvis för långt och blir bitvis för mycket, men för mig kan för långt och för mycket vara precis lagom om det görs helt rätt.
Stencool. Från Kings Speech till Kingsman.

Inside Out   (trailer)

Körerna är talrika som sjunger lov för den här filmen och de behöver inte min halvfalska stämma att ansluta sig, men det är vad jag kommer att göra ändå. Med sin strålande historia av utmärkta animerade filmer så var det kanske inte nån överraskning att Pixar skulle lyckas göra en bra film, men Inside Out är mer än bara färgstarka karaktärer och roliga skämt. Jag blev nästan stött när jag mot slutet började inse att den förbaskade filmen var i färd med att avslöja för barn i en barnfilm om hur det går till när barndomen dör och något helt annat tar vid. Borde inte det vara olagligt på något vis?

Hur som helst blev det en film att minnas av det hela. Till och med en av de bästa filmerna år 2015!
Färgglatt gäng... fast det är de väl alltid?

It Follows   (trailer)

En lågmäld skräckfilm som gör mer med blygsamma medel än man trodde var möjligt. Premissen är enkel: något följer efter dig. Det kan ta formen av vem som helst. Det slutar aldrig följa efter dig. Det enda sättet att bli av med det är att överföra det vidare till någon annan via samlag.

Kul liten premiss, jovisst, men det är i utförandet som It Follows visar klorna. Inom kort börjar man bli paranoid och titta omkring på skärmen och hela tiden leta efter varelsen i periferin. Är den i närheten? Tittar jag rakt på den? Det vet du kanske inte...förrän det är för sent!!

Äh, fast den är väldigt bra!
Fast i stol




Och nu, utan inbördes ordning....

**********TOPP 3**********
 

Mad Max: Fury Road   (trailer)

Rätt självklart när man tänker på saken. Allt som kan sägas om den här filmen har redan sagts. Den är ett gigantiskt spektakel och en nästan helt perfekt actionfilm. En biljakt som pågår i närmare två timmar utan att någonsin komma i närheten av att bli tråkig. En orgie i eld, olja och sand som bara någon gång då och då stannar för att dra ett andetag och berätta mer om karaktärerna i en blick än vad vissa filmer gör under timmar av exposition.

Jag visste redan första gången jag såg den att det här är en film som kommer att bli kvar i det allmänna medvetandet väldigt länge, och hittills så verkar det vara precis vad som har hänt.
En arm, två ben och tre kompisar. Charlize har dem allihop.

The Duke of Burgundy   (trailer)

Vilken jäkla högoddsare! Vem hade kunnat tro att den här lilla filmen om ett par kvinnor i ett något märkligt förhållande skulle sticka upp näsan som en av årets absoluta höjdpunkter? Inte jag i alla fall. Jag hörde talas om The Duke of Burgundy för snart ett år sedan och tyckte att den lät intressant, men det var alltid ungefär 50/50 om jag överhuvudtaget skulle orka hitta den och se den. Jag är väldigt glad att jag till slut bestämde mig för att göra det. Mycket kanske eftersom den fanns så behändigt tillgänglig på Netflix.

Det finns mycket som pågår i The Duke of Burgundy, både på en visuell, narrativ och tematisk nivå. Jag känner att jag inte förstod den lika bra som jag egentligen hade önskat, men det hindrade inte att den blev en av mina favoritfilmer år 2015. Det kommer antagligen att krävas att se den ett par gånger till för att börja bena ut exakt vad som händer och exakt vad filmen vill säga, men det är inte något dåligt med det. Se bara på Primer. Som film är den en gåta som jag nog egentligen har de mentala verktygen för att lösa, men det finns tillräckligt mycket i stämning, stil, skådespel och säkert nåt fler ord på "s", för att hålla mitt intresse.

Detsamma gäller The Duke of Burgundy. Det är helt enkelt en sån där film som har det där lilla extra som man inte kan sätta fingret på, men som hakar fast sina klor i hjärnan på en och hänger med dagar, veckor eller månader efter man sett den.
Ibland kan man inte se skogen för alla fjärilar

The Big Short   (trailer)

På mitten av 00-talet kollapsade bostadsmarknaden i USA och gav hela världens ekonomi en ordentlig smäll på käften. Massor av människor blev av med både sina jobb och sina hem och fler än man vill tänka sig förlorade antagligen sina liv som resultat av den. I The Big Short får vi följa en grupp individer på Wall Street strax innan kraschen som sakta börjat förstå att något stort är på ingång, och att det är bara att börja rycka åt sig flytvästar om man vill klara sig.

Vem hade kunnat tro att Adam McKay, tidigare kanske mest känd för sina samarbeten med Will Ferrell i filmer som Anchorman, faktiskt hade så pass mycket skicklighet bakom kameran att han kunde göra ett drama om korruption och inkompetens på Wall Street totalt fängslande? Den använder en hel del söta små knep för att hjälpa till med att hålla publiken vaken, men låter aldrig berättelsen eller karaktärerna komma bort mellan de fräcka klippen och kaxiga knackningarna mot den 4:e väggen.

Det är svårt att sälja hur bra den här filmen är eftersom vad den behandlar i grunden är rätt torrt material, men den var en av de mer njutbara filmerna jag såg 2015.
Margot Robbie i sitt bubbelbad, som vanligt!
 

Kortisar 2015


Ex Machina   (trailer)
Filmen som Vikander kanske egentligen borde ha fått sin Oscar för. När den är som bäst utforskar science fiction-genren idéer om vad det är att vara människa. Detta är science fiction när den är som bäst.

Sicario   (trailer)
Jag tror att det enda de flesta tydligt kommer ihåg av Sicario är de första 40 minuterna. Detta är eftersom de är nästan helt perfekta på varje sätt och vis. Den tappar en del under resten av speltiden, men om ni vill se en studie i vad en actionthriller kan vara så är (stora delar av) Sicario det bästa du kan hitta.

Creed   (trailer)
Det är sjukt så bra kvalitet Rockyfilmerna har hållit egentligen. Jag är ju en av de som sjunger lov även till Rocky 4, så för mig så är det i stort sett bara Rocky 5 som är ett riktigt bottennapp. Dessutom gränsar nr 1, 6 och 7 (Creed) på mästerverk.

Krampus   (trailer)
Jag vet, jag vet, jag veeeeeet! Det är inte en 'bra' film, men jag är bara så jäkla glad att den här filmen finns och att den höll så hög kvalitet som den gjorde! Det är en film gjord 2015, men som har hjärtat och själen av en 80-talsfilm. Det är en strålande liten skräckis om tomtens elaka skugga med underbar creature design som har mer gemensamt med Gremlins än något som kom ut under samma år, och jag älskar den för det. Se den!

Filmer jag fortfarande inte hunnit se, men tror kan vara bra

Clouds of Sils Maria
Heaven Knows What
Carol
A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
Son of Saul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar