onsdag 26 augusti 2015

Fyra fräcka filmer

Jäsiken vad jag har blivit duktig på att hålla den här ett-inlägg-i-veckan-grejen. Här kommer nästa, och i detta precis som i förra inlägget finns inte något direkt tema. Förutom att två av dem är typ superhjälte-ish-filmer. Håll tillgodo!

Deep Rising   (trailer)

Jag minns att jag såg Deep Rising när jag var yngre och tyckte att den var hur fräsig som helst. Det är alltid lite otäckt att gå tillbaka till den sortens filmer, speciellt när man vet att de lutar sig hyfsat tungt på specialeffekter. I det här fallet specialeffekter från 1998 med en rätt begränsad budget. Resultatet hade kunnat vara huuuur dåligt som helst.

Men det var det inte! Jag kommer inte att påstå att den var någon uppenbarelse direkt, men det var en väldigt njutbar liten action/horrorfilm från det sena 90-talet. Jag gillar nästan alltid "ett brokigt gäng kommer till ett övergivet skepp för att lista ut vad som hänt"-premissen (Triangle, Virus, Event Horizon, Ghost Ship), så jag kanske är lite partisk, men jag tyckte absolut att den var värd tiden den tog att se.

Slutet är också en absolut höjdpunkt!
Betyg: 6,5/10
LOL

Big Hero 6   (trailer)

Vi följer en ung man (pojke? skitunge?) som genom vissa förvecklingar blir ägare av en stor uppblåsbar sjukvårdsrobot vid namn Baymax. Sen händer en massa action med teman kring att hantera sorg och att växa upp.

Den här filmen verkar ha fått väldigt mycket beröm (den var ju som bekant nominerad till en Oscar för bästa animerad film), men jag förstår inte riktigt grejen med den. Den var helt okej och hade några fräcka idéer i de överdådiga actionscenerna, men den hade inte riktigt den tyngd som jag tyckte att den behövde för att ro i land de mer känsloladdade bitarna. Och den verkade egentligen inte jätteintresserad av att göra det heller. Den verkade mer intresserad av fräcka montage med ungdomar som får leva ut 8-åringars våta drömmar om att bli superhjältar.

Det är egentligen inget fel med det antar jag, och jag hade faktiskt riktigt kul under nästan hela filmen, men vad jag försöker säga är väl egentligen att den inte är någon Wall-E eller The Incredibles. Sen är det väl lite orättvist att mäta alla animerade filmer mot dessa titaner, men det är ju det man hoppas på varje gång det dyker upp en ny Disney- eller Pixarfilm.

På det stora hela en fullt serviceduglig film, men tyvärr utan det där lilla extra.
Betyg: 7/10
Ett färgglatt gäng tokstollar


Avengers 2: Age of Ultron    (trailer)

I början av året fanns det ingen film som jag såg fram emot lika mycket som Avengers 2. Jag höjde den första filmen till skyarna och tycker fortfarande att den representerar det allra bästa man kan få ut av superhjälteblockbusters på den vita duken. Kunde då Age of Ultron leva upp till sin föregångare?

Ja och nej. Som helhet är Avengers 2 bättre än Avengers. Den verkar lite mer genomtänkt, dialogen är ännu bättre och ännu roligare, och den släpper fram i stort sett alla karaktärer så att de får andas. Att göra detta med en så stor uppsättning huvudpersoner är i sig imponerande, men att dessutom få med nog med publikfrieri för att fylla biograferna låter ju som en nästintill omöjlig uppgift.

Vad Avengers 2 saknar för att jag skulle sätta den över den första filmen är nog bara de där "HOLY-SHIT-SÅG-JAG-JUST-DET-DÄR??"-ögonblicken som ettan lyckades så bra med. Ögonblicken som knöt ihop hela säcken till något man kom ihåg veckor, månader och år efter eftertexterna och som fick mig att återkomma till biografen tre gånger. Nerdgasm-ögonblicken.

Avengers 2 såg jag en gång i biografen, och jag känner att det räcker. Jag kommer nog antagligen att se den ett par gånger till i hemmets lugna vrå under de kommande åren eftersom det är en väldigt stadig film, men för mig så kommer jag nog alltid att föredra numero uno.
Betyg: 8/10

Gänget är samlat igen!


Boyhood   (trailer)

Nästan alla kritiker pratar om en närmast religiös upplevelse som de haft med en film som hyllar livets små ögonblick och visar oss att det faktiskt kan vara dessa små ögonblick som är de allra största.

Jag vet inte vad jag ska säga, men jag kan inte ha sett samma film som dem. Jag såg en bitvis lite gripande och väldigt ambitiös film som förstördes av inslag av hemsk dialog och skådespel så dåligt att man bitvis satt och vred på sig i soffan.

Jag orkar inte skriva så mycket om Boyhood. Det fanns en bra film nånstans där inne i tanken, men resultatet är inte mycket att hurra för.
Betyg: 6/10
Gud så djupt och tankfullt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar